Niets is vanzelfsprekend, niets is blijvend


5 mrt. 2018

Niets is vanzelfsprekend, niets is blijvend

Het gaat goed met Delft!
Maar de steden om ons heen timmeren ook aan de weg...

De SCMD en BOB hebben een gezamenlijk Jaarplan geschreven, wat door het breed vragen om input ook op breed draagvlak mag rekenen.

Het opmaken van zo'n jaarplan dwingt je om kritisch te kijken naar de status quo van de binnenstad.

De conclusie is helder: het gaat goed met Delft!

Het aantal toeristen blijft -mede gedreven door een sterke Toeristische Visie- gestaag stijgen.

Er heerst een gezellige drukte, en de bezoeker waardeert het straatbeeld.
Dat is mede door een aantal inspanningen van de SCMD en het BOB de laatste jaren nog mooier geworden.
Met de invoering van de door BOB en SCMD ondersteunde venstertijden is het 's middags niet meer struikelen over vrachtwagens, de permanente vergunning voor vlaggen op vaste locaties die we tijdens het Vermeerjaar wisten te bedingen zorgt voor een vrolijke noot in het straatbeeld, de bezoeker kan terecht op een openbaar Delft Free WIFI, de Paardentram en een aantal bijzondere winkeltjes maken het beeld compleet.
Delft is "the place to be" voor een gezellige dag cultuur snuiven, shoppen en een hapje en drankje.

Dat de bezoeker ons ook zo waardeert merken we ook in onze positie in verschillende onderzoeken.
Of het nu de Vitaliteitsbenchmark, Meest aantrekkelijke Binnenstad of Verkiezing Beste Binnenstad is, in elk onderzoek scoort Delft moeiteloos in de top 10, vaak in de top 5.
Voor ons is de positie als Binnenstad met de laagste winkelleegstand een bekroning van jaren van noeste acquisitiearbeid en samenwerking door onze contacten uit de vastgoedsector, de gemeente en ondergetekende.

Ook in ons netwerk zien we dat Delft Bruist.
Dat zien we op grote schaal in het succes van het mede door de SCMD opgerichte Delft Verbindt, of in de successen van het van voor de start door ons ondersteunde Blue Sunday, of in de geestdrift van de deelnemers aan de Samenwerkingsmonitor.
Ook op individuele basis zien we dat steeds meer ondernemers, instellingen en ambtenaren met een nieuw soort energie aan de slag zijn om door intensieve samenwerking met anderen Delft nog een niveau hoger te tillen.

En dat is erg nodig.
Waarom scoort Delft zo goed?
Een groot deel van het werk werd verricht na de grote stadsbrand van 1536, en zelfs eerder nog, met de bouw van de Nieuwe kerk van 1396 tot 1496. De Delftse historie maakt de stad woest aantrekkelijk voor bezoekers.
In de wereld na de crisis van 2008 veranderde de houding van de bezoeker, waar voorheen de koopgoot een favoriete trekpleister was werd "beleving" het nieuwe toverwoord in retailland, en die beleving biedt Delft als geen ander. De klassieke kleine panden lenen zich perfect om kleine, innovatieve winkelconcepten te huisvesten.
Daarnaast wordt er al jaren hard gewerkt door velen om Delft aantrekkelijk te maken en te houden voor de bezoeker.

De voorsprong die Delft heeft is echter niet vanzelfsprekend.
In de steden om ons heen (Den Haag, Rotterdam, maar ook Leiden, Gouda, Dordrecht, Zoetermeer, ...) wordt óók hard gewerkt aan een vitale binnenstad.
De inspanningen van deze steden op het vlak van openbare ruimte en gastvrijheid maken dat de bezoeker de lat steeds hoger legt.
De consument is wispelturig, en consumentengedrag ontwikkelt zich sneller dan ooit tevoren.
Op dit moment scoort Delft nog goed in de onderzoeken, zodra wij achterblijven in het verbeteren van mobiliteit, openbare ruimte, evenementen en innovatie  zal de consument genadeloos afhaken.

"Nu" is het moment voor bewoners, ondernemers, vastgoedeigenaren, politiek en gemeente om de handen in elkaar te slaan om onze voorsprong te vergroten, zo blijft Delft ook in 2025 "the place to be".
 
2018 wordt een mooi jaar om stappen te zetten!

"It's a terrible thing, I think, in life to wait untill you're ready. I have the feeling now that actually no one is ever ready to do anything. There is almost no such thing as ready. There is only now. And you may as well do it now. Generally speaking, now is as good a time as any. - Hugh Laurie"


Tom De Weerdt
Centrummanager

Naar overzicht

Naar overzicht